Brezglutenska dieta

Kaj lahko uživate, če vam je bila predpisana brezglutenska dieta?

Če vam je bila predpisana brezglutenska dieta, se morate izogibati hrani, ki vsebuje gluten. Preobčutljivost na gluten nastane zaradi presnovnih motenj v tankem črevesu. V osnovi je to avtoimun odziv telesa na beljakovino, ki je sestavljena iz prolamina in glutelina. Prolamin je tisti del glutena, ki povzroča težave. Zato je dieta brez glutena nujno potrebna. Gluten pa je pri pripravi hrane zelo zaželen, saj je toplotno stabilen. Njegova sposobnost vezanja in raztezanja pomaga pri pripravi večine vrst jedi. Pri osebah, ki so občutljive na gluten, se v tankem črevesu gluten lepi na črevesne resice in jih tako zapira. Le te potem ne zmorejo posrkati ostalih hranil iz prehrane. Tako nastanejo motnje v presnovi, tekoče blato in huda telesna oslabelost.

Nov način življenja

Preobčutljivost na gluten je lahko zelo neprijetna. Ker to ni samo izločanje točno določenih živil iz prehrane, temveč je tudi prilagajanje na nov način življenja. Navzkrižne poti z glutenom so namreč prisotne v našem življenju bolj, kot si sploh lahko predstavljamo. In pri posebej občutljivih ljudeh je lahko že najmanjša prisotnost glutena vzrok za slabo počutje ali celo ogroženo zdravje. Brezglutenska dieta tako ni samo priprava določenih živil. Naučiti se je potrebno predvsem dobro poznati in preverjati deklaracije na živilih, kupljenih v trgovini. Kajti mnoga predelana živila lahko vsebujejo gluten v sledovih.

Prav tako lahko prihaja do navzkrižnih poti že pri sami pridelavi ali predelavi živil. Čisto preprost primer je lahko solata, ki je rasla na njivi poleg polja, posejanega s pšenico. Pšenico so poželi. Med žetvijo se je lahko polomilo marsikatero zrno in prašni delci so se usedli na solato. Zrnje ajde je popolnoma brez glutena. Vendar se žanje kasneje kot pšenica. Tako je potrebno kombanj popolnoma razstaviti in očistiti, da se lahko ta ajda prodaja kot popolnoma varno brezglutensko živilo. To je na posameznih deklaracijah proizvajalcev tudi napisano.

Sama brezglutenska živila pa še ne prinašajo stoodstotne varnosti v prehrano. Tudi okolica priprave hrane mora biti čista. Prav tako embalaža, če je živilo embalirano. Da o umivanju rok po nakupu in pred pripravo sploh ne pišem.

Prav tako se je potrebno dobro poučiti o uravnoteženi prehrani, ki jo zahteva brezglutenska dieta. Kajti v nasprotnem primeru lahko pride do pomanjkanja določenih hranil. Ali pa nasprotno. Začnejo se kopičiti težke kovine, ki jih vsebujejo nekatera živila in se jih enostavno preveč vnaša v telo. Tako ta dieta zahteva celosten pogled, ogromno znanja in spremembo načina življenja. Pravilno prehranjevanje je tu ključnega pomena.

Prehrana pri brezglutenski dieti

Samo izogibanje krušnim žitom, žal, ne bo dovolj. Gluten lahko vsebujejo celo nekatere pijače. In žitna kava prav tako.

Poglejmo si malo podrobneje, katera živila so pri brezglutenski dieti sploh dovoljena.

Meso vseh vrst. Vendar je tu potrebno kar nekaj previdnosti. Izogibanje vsemu pakiranemu mesu. Razen, če ni na deklaraciji posebej označeno, da gre za živilo brez glutena. Pri pakiranju namreč lahko pride do navzkrižne poti z živilom, ki vsebuje gluten. Brezglutenska dieta ni ravno mačji kašelj. Prav tako je potrebna previdnost pri mesnih izdelkih. Nekateri dodatki lahko vsebujejo gluten. Najbolj varno je meso iz domače pridelave. Če se gre po meso k sosedu ali mesarju, pa se je dobro z njimi pogovoriti o prisotnosti glutena tekom predelave.

Ribe in morska hrana lahko obogatita jedilnik. Vendar ne gre pretiravati z njimi. Pogosto namreč prav te vsebujejo težke kovine, ki jih telo težko izloči. Pri svežem ulovu te skrbi odpadejo.

Samo mleko ni posebej problematično. Mlečni izdelki pa že lahko vsebujejo razna gostila, kjer je prisoten gluten. Zato je najboljše kar domače mleko. Potem pa si sami lahko naredite mlečne izdelke. Sigurno bodo veliko boljši od kupljenih.

Brezglutenska dieta jajca dovoljuje. So visoko vredno živilo in odličen nadomestek za marsikaj. Kruh in gostila za primer.

Od žit so dovoljena koruza, ajda in proso, ki rastejo v našem okolju. Potem pa še riž, tapioka in soja. Tu je resnično potrebna posebna označba, da živilo ne vsebuje glutena, ker dostikrat pride do navzkrižnih poti z žiti, ki vsebujejo gluten. Tega pa se že zavedajo številni pridelovalci in za varnost resnično poskrbijo in to tudi ustrezno označijo. Moko iz teh žit pa je najbolje zmleti kar doma.

Sadje in zelenjava seveda ne vsebujejo glutena. Pred uporabo pa jih je potrebno vseeno dobro oprati. Razen tistega, kar zraste doma. Pri pakiranem sadju in zelenjavi pa previdnost vseeno ni odveč.

Olja in druge maščobe prav tako ne vsebujejo glutena in se jih lahko uporablja z mero. Ker so vseeno težje prebavljive. Prav tako pa tudi še nekateri drugi dodatki v prehrani. Kot so kis, sol in poper. Zelišča pa, če je le mogoče, uporabljamo iz domačega vrta. Da pa bo brezglutenska dieta vseeno sladka, lahko uporabljate domač med ali navadni sladkor.

Pijače, ki vsebujejo gluten

Večina sadnih sokov je zgoščenih z umetnimi gostili, ki lahko vsebujejo gluten. Prav tako nekatere alkoholne pijače. Pivo, viski in vodka so že nekatere od teh. Izogibati se je potrebno žitni kavi.

Najboljša je kar prava kava. Tudi čaj je odličen topel napitek. Zopet pa je potrebno branje deklaracije. Pri domačih rastlinah to, seveda, ni potrebno. Za osvežitev pa je tako najboljša voda. Za popestritev pa kakšen dodatek v obliki sadja ali zelenjave. Sveže stisnjeni sokovi pa tako zmagajo.

Avtor prispevka: